Inicjatywa lokalna to forma współpracy samorządu miasta Ełku z mieszkańcami, w celu wspólnego realizowania zadania publicznego na rzecz społeczności lokalnej.
Zakresy zadań możliwych do realizacji w ramach inicjatywy lokalnej:
1. Działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych obejmująca w szczególności budowę, rozbudowę lub remont dróg, kanalizacji i sieci wodociągowej, stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego, a także budynków oraz obiektów małej architektury.
2. Zadania w zakresie działalności charytatywnej.
3. Zadania w zakresie podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej.
4. Zadania w zakresie działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego.
5. Zadania w zakresie kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego.
6. Zadania w zakresie promocji i organizacji wolontariatu.
7. Zadania w zakresie nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania.
8. Zadania w zakresie wspierania i upowszechniania kultury fizycznej.
9. Zadania w zakresie turystyki i krajoznawstwa.
10. Zadania w zakresie ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego.
11. Zadania w zakresie porządku i bezpieczeństwa publicznego.
12. Zadania w zakresie rewitalizacji.
Realizacja inicjatywy lokalnej polega na współpracy obu stron – mieszkańców i Urzędu. Wkład mieszkańców (jako wnioskodawców) może polegać na pracy społecznej, na świadczeniach pieniężnych lub rzeczowych. Urząd nie przekazuje mieszkańcom dotacji na inicjatywę lokalną. Urząd wspiera realizację zadania w sposób organizacyjny lub rzeczowy, w tym również poprzez np. zakup usług i/lub materiałów/rzeczy niezbędnych do realizacji inicjatywy lokalnej. Trzeba pamiętać, że realizacja inicjatywy lokalnej musi być zgodna z innymi przepisami prawa – w tym z prawem zamówień publicznych. Mieszkańcy nie mogą czerpać zysku z realizacji inicjatywy. Każdy ma prawo korzystać nieodpłatnie z rezultatów realizacji inicjatywy lokalnej.
Wniosek o realizację inicjatywy lokalnej moga złożyć: mieszkańcy bezpośrednio lub mieszkańcy za pośrednictwem organizacji pozarządowych lub podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z wyłączeniem spółdzielni socjalnych.
Szczegółowych informacji udziela Biuro Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi Urzędu Miasta Ełku, ul. Małeckich 3, pok. nr 10 (I p.), tel. 87 732 61 85, 86, 87, e-mail: bop@um.elk.pl.
Inicjatywa lokalna jest uregulowana w rozdziale 2a ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
W załączeniu: Uchwała Rady Miasta Ełku w sprawie inicjatywy lokalnej, wzór wniosku oraz wzór listy poparcia.